همه چیز درباره ‌ام اس (MS)

 

بیماری ‌ام اس یکی از بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی است که در اثر تخریب میلین (غلاف محافظ رشته‌های عصبی) ایجاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی چیستی‌ ام اس، انواع، علائم، علل، درمان و بسیاری دیگر از موضوعات مرتبط با این بیماری بپردازیم. امید است با مطالعه این نوشتار، اطلاعات مفیدی درباره بیماری ‌ام اس به دست آورده و پاسخ سؤالات خود را بیابید.

 

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 748بار
  • انتشار : سه شنبه 3 مهر 1397برچسب:, - 15:40

 

 

رعایت قوانین و مقررات، احترام به حقوق دیگران، کنترل درونی و بیرونی فردی در مقابل محرک‌های ترافیکی و میزان پاکیزگی و سلامت ایمنی اتومبیل و ایجاد فضای آرامبخش برای سرنشینان و رانندگان دیگر، همگی نمونه‌هایی از رفتار اجتماعی راننده است که هنگام رانندگی، ناخودآگاه شخصیت واقعی یا هوش هیجانی فرد را منعکس می‌کند

 

در ایران سالانه حدود ۲۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند؛ یعنی ۷۶ نفر در هر روز و ۳ نفر در هر ساعت. این میزان نزدیک به ۶ برابر آلمان است. آلمان با ۶۲ نفر کشته به ازای 1 میلیون جمعیت، در مقام ۴ اروپا قرار دارد

بهترین کشورها، مالت (۴۵ کشته به ازای 1 میلیون نفر جمعیت)، هلند (45) و سوئد (۴۹) هستند. کشورهای لیتوانی (۱۷۷) و لتونی (۲۲۳)نیز در انتهای جدول قرار دارند.

 

ادامه مطلب 

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 809بار
  • انتشار : شنبه 2 دی 1396 - 13:16

 

دلایل بسیاری برای ایجاد درد در سر و گردن وجود دارند. این علت‌ها به همراه راه درمان آنها در مقاله‌ی زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره‌ی درد در نواحی پشت سر و گردن این مقاله را دنبال نمایید.
آیا درد شدید در ناحیه‌ی سر و گردن روزهای شما را بی قرار ساخته و خواب شب را از چشمان شما ربوده است؟ این سر دردها ممکن است در هر بخشی از سر علی الخصوص در ناحیه‌های پشت گردن رخ دهند. شدت این درد می‌تواند از کم تا متوسط و یا حتی شدید متغیر باشد. افراد مختلف از شدت‌ها و الگوهای درد متفاوتی در ناحیه‌ی عقب سر و گردن رنج می‌برند. عوامل این دردها نیز از فردی تا فرد دیگر فرق می‌کنند. اکثر اوقات درد در ناحیه‌ی پشت سر و گردن نشان دهنده‌ی هیچ مشکل عصبی وخیمی نمی‌باشد. آنها را می‌توان به راحتی و با استفاده از برخی داروهای مسکن داروخانه‌ای، استراحت در رخت خواب و ایجاد تغییرات در سبک زندگی رفع نمود.

 

ادامه مطلب 

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 902بار
  • انتشار : پنج شنبه 2 آذر 1396 - 12:25

مجموعه ی کتاب های PDF روانشناسی منتشر شده 

به ادامه مطلب برید

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 6328بار
  • انتشار : شنبه 8 اسفند 1394 - 17:52

هفده خطایی که تقریبا اکثر انسانها با آن روبرو هستند و تمام مشکلات انسانها از این خطاهای ذهنی در زندگی روزمره استفاده می کنند و دچار چالشهایی در روابط میان فردیشان میشوند.

تفکرات منفی و نتایج آن بر زندگی افراد

۱) پیش گویی منفی: آینده را پیش گویی می کنید.که با پیش بینی فرق میکند. که اوضاع بدتر خواهد شد یا خطری در پیش است. مثلاً “در امتحان قبول نخواهم شد” یا “این شغل را به دست نخواهم آورد” .بدون شواهد پیامد رفتاری اش نا امیدی که میشود افسردگی و ترس میشود اضطراب

۲) ذهن خوانی : شما فرض را بر این می گذارید که می دانید آدم ها چه فکر می کنند بی آن که شواهد کافی در مورد افکارشان داشته باشید. مثلاً، “او فکر می کند من یک بازنده ام”.پیامد رفتاری اش میشود سوتفاهم

 

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 1874بار
  • انتشار : شنبه 8 اسفند 1394 - 17:33
تفکرات منفی

 

کدام اوّل بوده‌اند: مرغ یا تخم‌مرغ؟ کدام اوّل بوده‌اند: افسردگی یا افکار بدبینانه؟ من به پرسش نخست پاسخ نمی‌دهم امّا پاسخم به پرسش دوم ممکن است باعث تعجب شما گردد. 

در بسیاری از موارد، افسردگی در واقع حاصل افکار منفی است. هنگامی که اتفاق بدی روی می‌دهد، ما با افکاری از قبیل: «عیب از من است»، «من بدشانس هستم» یا «هیچ چیز هرگز به میل من پیش نمی‌رود»، شروع به سرزنش خود می‌کنیم. این افکار می‌تواند ما را در یک پلکان مارپیچی تا قعر افسردگی کامل فرو ببرد. بنابراین، همان گونه که ملاحظه می‌کنید «ما همانی هستیم که می‌اندیشیم». 


این مفهوم، اصول راهنمایی است که در پشت درمانِ شناختی قرار دارد، یکی از انواع روان درمانی­های شناختی در قرن بیستم توسط نظریه پرداز، آرون تی بک در سال 1960 میلادی مطرح گردید. اگر ما به یک چیز بارها و بارها فکر کنیم، کم‌کم شروع می‌کنیم به باور کردن این که آن چیز حقیقی است و واقعیت دارد. برای غلبه بر افسردگی باید این افکار خودکار را متوقف سازیم و آنها را با افکار واقعی­‌تر و مثبت­‌تری جایگزین کنیم. با خفه کردن افکار بد در نطفه، می‌توان جلوی افسردگی را پیش از آن که حتی آغاز شود، گرفت. 
در درمانِ شناختی، رایج­ترین تحریف­شناختی که در ادبیات علمی به آنها اشاره می شود 10 مورد زیر هستند که ما را به سمت افسردگی سوق می دهند. حال ببینید آیا شما خود متعلق به یکی از آنها می باشید.

تفکر همه یا هیچ :
جان به تازگی در محل کارش تقاضای ترفیع کرده است. امّا کار به کارمند دیگری که از او با تجربه ‌تر است داده می‌شود. جان خیلی دوست داشت که به این موقعیت شغلی دست یابد امّا اکنون حس می‌کند که هرگز ترفیع پیدا نخواهد کرد. او حس می‌کند که از نظر شغلی یک آدم کاملاً شکست خورده است.

 

تعمیم افراطی: 

لیندا خیلی تنهاست و غالباً اکثر وقتش را در خانه می‌گذراند. دوستانش به او پیشنهاد می‌کنند که برای صرف شام از خانه خارج شود و با دیگران ملاقات کند. لیندا فکر می‌کند که تلاش برای ملاقات کردن دیگران بی‌فایده است. او معتقد است که هیچکس واقعاً او را دوست ندارد و رفتار همه مردم ساختگی است.

 

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 1774بار
  • انتشار : شنبه 8 اسفند 1394 - 17:19